1403/02/28
13:33
Register

تبلیغات

سایر لیگ ها

آخرین اخبار

گفتگو

یک شنبه 10 خرداد 1394 1:26

پشت پرده موفقیت های فولادنوین در گفتگو با علیرضا اژدری زاده؛

فولادنوین؛ مدلی موفق برای رشد و توسعه فوتبال

تیم فولادنوین خوزستان در پایان رقابت های لیگ دسته یک فوتبال کشور با کسب بهترین عناوین در گلزنی، کمترین گل خورده، بدون شکست ماندن در دیدارهای خانگی و همچنین کسب بیشترین امتیاز موفق شد ضمن صعود مستقیم به لیگ برتر فوتبال کشور در فینال هم پیروز شود و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.
به گزارش سایت باشگاه فولاد خوزستان، کسب موفقیت در حالی برای مجموعه جوان فولادنوین خوزستان به دست آمد که این تیم رقبای سرسخت و سابقه داری در لیگ داشت که از آن جمله می توان به مس کرمان، نساجی مازندران، آلومینیوم هرمزگان، فجر سپاسی شیراز، استقلال اهواز و... اشاره کرد.
فولادنوین که در ابتدای مسابقات به عنوان یک تازه وارد در لیگ آزادگان شناخته می شد؛ خیلی زود و بدون هیچ معطلی یک لیگ سخت و حساس را پشت سر گذاشت و به بالاترین سطح فوتبال ایران رسید.
آنچه در موفقیت های تیم فولادنوین خوزستان نمود پیدا می کنند نوع و شیوه مدیریتی حاکم بر این مجموعه است به نحوی که بازیکنان به دور از کوچکترین مسائل حاشیه ای اصول فوتبال را دنبال کرده و برای «پیروزی» همیشه در تلاش بودند.

برای آشنایی با ساختار مدیریت باشگاه موفق فولادنوین خوزستان با علیرضا اژدری زاده، مدیرعامل این باشگاه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه از نظر محترمتان می گذرد:

* آیا از ابتدای کار برای صعود به لیگ برتر برنامه داشتید؟

 اهداف کلی و برنامه ریزی ها برای تحقق جایگاهی متوسط بود، با توجه به تجربه حضورمان در این لیگ منطق حکم می کرد که در ابتدا ماندگار شویم چرا که در لیگ یک تازه کار بودیم و نیازمند تجربه.
برنامه ای برای صعود به لیگ برتر نداشته اما زمینه هایی در تیم مشاهده می کردیم و از طرف دیگر جاده موفقیت در لیگ یک با آنچه در تصورات مان بود تفاوت بیشتری داشت و در این بین اشتیاق، کار گروهی بسیار خوب کادر فنی و بازیکنان به ایجاد یک انگیزه در کل مجموعه منجر شد تا اینکه همه در یک راستا قدم برداشته رو به بالا حرکت کنیم.

* اصلی ترین عامل موفقیت فولادنوین و اینکه تصوراتتان نسبت به لیگ یک تغییر کند چه بود؟

عاملی که باعث شد این تصور به وجود آید که شرایط آسان تر از آن چیزیست که ما پیش از این تصور می کردیم در حقیقت تلاش مجموعه تیم بود، چرا که آنها یک دوره آماده سازی بسیار خوب و برنامه ریزی شده را پشت سر گذاشته بودند.
پیش از شروع لیگ مسابقات دوستانه زیادی برگزار کردیم که از جمله آنها می توان به بازی با تیم ملی جوانان،راه آهن تهران،نیروی زمینی و چند بازی خوب که در اهواز با تیم های لیگ برتری و لیگ یکی داشتیم. پس از انجام این دیدارها و نتایجی که فولادنوین کسب کرد یک حس خوب در تیم شکل گرفت و متوجه شدیم که می توان رقابت جانانه و همراه با پیروزی را در برنامه داشته باشیم.

* رکوردهای فولادنوین نسبت به تمام تیم های لیگ یک متفاوت بوده، چگونه شد که یک تیم جوان و تازه وارد به لیگ یک اینگونه برای تیم های باسابقه مشکل ساز شد؟

نوع قرارداد بازیکنان فولادنوین با دیگر تیم ها متفاوت است؛ در این مدل بازیکنان و کادر فنی تشویق می شوند که برای پیروزی وارد زمین شده و منفعت مالی بیشتری داشته باشند در کنار آن برای اینکه کار بزرگ انجام شود شرایط آمادگی تیمی و هماهنگی بازیکنان کاملا مهیا بود.
از سوی دیگر مهره های گمنام ولی کارآمد و جوایای نامی که توسط سرمربی تیم ما کشف شده بود در کنار حضور چندین بازیکن تاثیرگذار و حفظ شاکله تیم سال گذشته همگی دست به دست هم داد تا یک فکر بزرگ تر از آنچه در ابتدای کار داشتیم در ذهن ما شکل بگیرد.بازیکنان تیم ما که همگی پرتلاش بودند در هر پستی برای موفقیت تلاش می کردند؛ مهاجم به گلزنی بیشتر فکر می کرد و خط دفاعی و دروازه بان به مهار حملات و توپ ها چراکه اینگونه می توانستند در چند جهت پیروز باشند و اینگونه هم شد.

* یعنی نوع قرارداد تا این اندازه در نتیجه گیری تاثیر گذار است؟

درست است که ما اهداف متوسط رو به بالا تعریف کرده بودیم ولی من از اول فصل با هر بازیکنی که جهت انعقاد قرارداد به مذاکره می نشستم این جمله را می گفتم که حداقل اهداف ما این است ولی جهت اینکه شما بتوانید به بیشترین منفعت مالی برسید بروید و دنبال ۲۲ برد و پیروزی باشید تا بیشترین سود عایدتان شود که هم سود مالی به همراه داشته باشد و هم به یک افتخار آفرینی و ثبت یک موفقیت خوب در کارنامه فوتبال منجر شود.


* همه معتقدند فولادنوین یکی از کم حاشیه ترین تیم های این فصل بود و به نوعی در زمین مسابقه پاسخ حریفانش را می داد.

دقیقا همینطور است. وقتی در هفته هفتم نساجی مازندران را با نتیجه ۲ بر یک شکست دادیم، مجری برنامه لیگ یک در یک ارتباط تلفنی در خصوص حواشی این بازی با بنده گفتگو کرد. در آن برنامه ابراز داشتند که سرمربی تیم حریف از برخوردهای صورت گرفته در اهواز ناراحت هستند و... ولی بنده یک جمله بیشتر نگفتم و آن این بود که تیم ها موظف هستند که به فولادنوین احترام بگذارند.

* چرا باید موظف باشند؟

 منظور من از این جمله این بود که درست است که آنها بر روی کاغذ ۶ امتیاز از فولادنوین را پیشاپیش محاسبه کرده و خود را برتر از ما می دانستند اما باید بدانند این تصور اشتباه است و مطمئن باشند که بازیکنان ما در هر بازی دنبال ۳ امتیاز هستند. خوشبختانه همه مشاهده کردند که این روحیه خاص باعث شد که در پایان فصل از این تیم های دوم و سوم گروه خودمان (مس و نساجی) هر ۶ امتیاز لازم را کسب کنیم؛ این همان مفهوم موظف به احترام گذاشتن است که گفتم.


* فولادنوین در نیم فصل نخست برخلاف تصورات موجود به موفقیت های چشمگیری دست یافت و صدرنشین شد، با محرویت چند بازیکن اصلی در طول مسابقات چگونه کنار آمدید؟

فولادنوین در هفته چهارم مقابل استقلال اهواز یک برد خانگی شیرین به دست آورد اما به ناحق محروم شدن بهادرانی، دروازه بان با تجربه و با اخلاق ما که یکی از ستون های فولادنوین به شمار می رود تا حدودی تمرکز تیم از دست رفت اما خوشبختانه با درایت سرمربی تیم و تلاش بازیکنان و باشگاه جهت رفع محرومیت، فولادنوین به روند پیروزی های خود بازگشت.بعد از اینکه ما در هفته نهم در بندرعباس توانستیم مساوی کنیم با روحیه بسیار خوب و عالی به کرمان رفتیم و در یک بازی شجاعانه در کرمان با وجود یک یار کمتر مس را شکست دادیم.این شروع اوج گرفتن  فولادنوین خوزستان بود، پس از آن یک کار بزرگ تر انجام دادیم و با نتیجه درخشان ۵ بر ۱ در هفته یازدهم موفق شدیم نفت و گاز گچساران را ببریم که به اعتراف بسیاری از کارشناسان این نتیجه باعث شد که یک حساب جدید برای فولادنوین باز شود با این پیروزی امتیازهای خود را به عدد ۲۱ رسانده و با بهترین خط حمله قهرمان نیم فصل نخست رقابت ها شناخته شدیم.

* آیا اهداف شما در نیم فصل دوم تغییر کرد؟

اهدافمان تغییری نکرد اما یک تاکتیک خوب در کارمان وجود داشت؛ ما می دانستیم که کسب 21 امتياز در نیم فصل اول، کار بزرگ و بسیار خوبیست اما بدون کوچکترین غرور باز هم برای آغاز ديدارهاي نیم فصل دوم کارمان را با تلاش شبانه روزی ادامه داده و هر کسی که از صعود تیم و يا جمله ای که می توانست یک غرور کاذب را به تیم القا کنند و باعث شود تیم به راه انحرافی برود، جلوگیری می کردیم و فقط این جمله اعلام می شد که ما تنها برای ماندگاری در لیگ یک و کسب تجربه تلاش کرده و به تنها چیزی که فکر نمی کنیم صعود به لیگ برتر است.
بعد از اینکه در نیم فصل در تورنمنت چهارجانبه استانی توانستیم دو بازی بسیار با کیفیت مقابل تیم های لیگ برتری استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان ارائه دهیم، در اولین دیدار از دور برگشت با شکست 4 بر 1 نیروی زمینی به 3 امتیاز شیرین  دست یافتیم، در ادامه با روحیه ای مضاعف به یزد رفتیم و تربیت نوین را شکست دادیم.
از این مرحله فاصله فولادنوين خوزستان با تیم های دوم و سوم جدول بیشتر شد و برای اینکه به روند رو به رشد تيم سرعت بدهيم در برنامه کاری مان بردن و پیروزی در خانه و امتیاز گرفتن در بازی های خارج از خانه را در دستور کار خود قرار داده و خوشبختانه تا پایان فصل این روند ادامه داشت به نوعی که یک آمار گلزنی بسیار خوب در لیگ یک از خود برجای گذاشته و در هيچکدام از دیدارهای خانگی خود شکست نخوردیم.

* عطش گلزنی فولادنوین سرانجام با 37 گل فروکش کرد (36 گل در لیگ و 1 گل در فینال) و این در حالی بود که پس از شما پارسه تهران در گروه دیگر با 26 گل (اختلاف 10 گل) در رده دوم است. چه اصراری برای ثبت این رکورد داشتید؟

 در فصل های گذشته یکی از تهدیدهای اصلی لیگ یک گلزنی پائین تیم ها بود که ما آن را آسیب شناسی کردیم و یک فرصت برای خودمان می دانستیم و خوشحالیم که فولادنوین با زدن گل های زیاد آمار گلزنی در لیگ یک را نسبت به فصل های گذشته بهبود بخشید.
البته این آمار نه بصورت تصادفی بلکه منطقی و با پشتوانه ای شامل برنامه ریزی و تمرینهای بلند مدت طول یک فصل و همچنین انگیزه هایی که نوع قرارداد به بازیکنان می داد، تحقق یافت. ما این کار را در سال قبل از آن و در لیگ دسته دو فوتبال کشور انجام داده بودیم و یک آمار ویژه و خاص از فولادنوین در آن دوره از لیگ برجا گذاشته ایم.
 به اعتقاد بنده یکی از شاخصه های اصلی که باعث موفقیت فولادنوین در این زمینه شد؛ همفکری بنده و سرمربی محترم تيممان نسبت به فوتبال بود.
 ما به فوتبال تهاجمی علاقمند بودیم و بردن در هر بازی و به حداقل راضی نبودن وجه مشترک مان بود.
همیشه یک جمله از گواردیولا در زمانی که مربی بارسلونا بود در ذهن دارم و مد نظرم است؛ که هر موقع می برم، شیرین آن برد مرا وادار می کنند که به دنبال پیروزی بعدي باشم.


* در مسائل مالی رابطه مستقیمی بین سود و زیان بازیکن و باشگاه قائل هستید، این رابطه چه تاثیری می تواند بر بدنه کلی فوتبال کشورمان داشته باشد؟

 به عنوان مدیر یک باشگاه فوتبال همیشه اعتقادم این است که باید مکانیزم هایي در قراردادهای بازیکنان و کادرفنی گنجانده شود تا اگر تیمی قهرمان می شود، بازیکنان آن بیشترین دریافتی را داشته باشند و اگر سقوط کرد کمترین میزان دریافتی را داشته باشند.
 بدیهی است تیمی که در میانه جدول قرار می گیرد هم باید دریافتی در حد وسط داشته باشد. در خصوص بازیکن اعتقادم این است که بازیکنان باید در سود و زیان باشگاه سهیم باشد و این اصل را فراموش نکند که تلاش او همان سودش و موفقیت مالی اش خواهد بود.
اشکالی که در مدل قرارداد ها می بینم اینست که به عنوان مثال در فصل قبل لیگ برتر مطمئنا دریافتی تیم سقوط کننده نسبت به تیم قهرمان به مراتب بیشتر بود و این یعنی اشکالی بزرگ. در حالی که منطق این را می گوید که می باید مدلي وجود داشته باشد که عکس این اتفاق رخ دهد و فولادنوين توانست در چند سال فعالیت خود این مهم را به نحو احسن اجرا کند.
منفعت بازیکن برابر است با منفعت باشگاه و عملکرد بالای بازیکن. به بیان بهتر در باشگاه فولادنوین همیشه رابطه برد - برد یا باخت- باخت برقرار بوده است به نحوي که اگر باشگاه متضرر شده و جایگاه درخور توجه کسب نکند بازیکنان نیز به تبع آن میزان دریافتی کمی داشته ولی اگر در روند حرکتی موفقیتی حاصل شود رابطه آنها به صورت برد- برد خواهد بود و هم بازیکن هم باشگاه در این بین پیروز خواهند بود و هر دو طرف سود خواهند کرد.

متأسفانه رابطه حال حاضر باشگاه های فوتبال ما با عوامل دیگر بر پایه باخت- برد ( باخت باشگاه -برد دیگر عوامل) است و این در حالیست که در بحث مالی فوتبال کشورمان می توان با الگوبرداری از شیوه کار فولادنوین خوزستان که به خوبی امتحان پس داده است در فوتبال کشور نوآوری و همچنین تبعات بسیار خوب ناشی از این تصمیم گیری را مشاهده کرد. بازیکنان فوتبال در کشور ما باید بدانند که اگر باشگاه باخت او هم می بازد و اگر باشگاه ببرد او هم خواهد برد.

* سخن پایانی...

بنده مجددا افتخار صعود به لیگ برتر و قهرمانی در لیگ یک را خوزستانی های عزیز، کارکنان زحمتکش شرکت فولاد خوزستان، مدیریت محترم باشگاه و کارکنان آن تبریک می گویم و تشکر ویژه از آقای دهکردی و هیئت مدیره محترم فولادنوین و همچنین بخش مالی، بخش رسانه، روابط عمومی و بقیه دوستان شاغل در باشگاه دارم.
همچنین جا دارد که یک قدردانی خالصانه از زحمات کادر فنی تیم به خصوص سرمربی محترم جناب آقای موسوی، سرپرست تیم، کادر پزشکی و تدارکات و همچنین تمامی بازیکنان که همگی آنها عزیز و دوست داشتنی هستند داشته باشم و امیدوارم بهترین تصمیم برای ادامه فعالیت فولادنوین خوزستان گرفته شود چرا که نه تنها هیچ هزینه ای برای ورزش کشور نداشته بلکه با مدل جدید خاص خود الگوی موفق در فوتبال کشور ورزش مان معرفی نموده است.

 

محمد رضایی - مدیر رسانه ای باشگاه فولادنوین خوزستان

ارسال نظر




توجه : نظرات حاوی توهین،افترا،اتهام و ... به اشخاص حقیقی و حقوقی، نظرات شعارگونه مانند مرگ، درود و مشابه آنها و همچنین نظرات طولانی تر از 500 حرف به هیچ وجه منتشر نخواهد شد.

هر نظر = امتیاز برای اعضای سایت. بیشتر بدانیم

نظرات شما (14 نظر تا کنون)

فولادیم
دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 5:17 PM
منتظر خبرهای خوب از فولاد نوینیم

هوادار استقلال اهواز و فولاد قهرمان
پنج شنبه 24 اردیبهشت 1394 4:18 PM
درود به سیروس نعمتی که یه روزی ستاره فولاد و استقلال اهواز بود

جوانان خوزستانی
چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 7:46 PM
همه فوتبالدوستای خوزستانی منتظر شنیدن سرنوشت تیم فولاد نوین از مسئولین شایسته این باشگاهن

داوود
چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 1:59 PM
فولاد نوین حیفه که واگذار بشه، مجموعش توپه

سید بابک صالحی
سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 10:20 PM
نوع سیاست گذاری مجمعه فولاد نوین حتما حرفه ای بوده که به این راحتی و بدون حاشیه لیگ برتری شد

 1 2 3  
فعال ترین هواداران
  • علی یزدانی > امتیاز نظرات : 688 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1723 - مجموع امتیازات : 3522
  • بهزاد زراعت > امتیاز نظرات : 2 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1528 - مجموع امتیازات : 2860
  • مژگان آقاجری > امتیاز نظرات : 0 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1485 - مجموع امتیازات : 2702
  • علی زراعت > امتیاز نظرات : 0 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1452 - مجموع امتیازات : 2770
  • رضا زراعت > امتیاز نظرات : 0 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1446 - مجموع امتیازات : 2657
  • عبدالقادر کامیاب > امتیاز نظرات : 55 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 1320 - مجموع امتیازات : 2046
  • فاطمه > امتیاز نظرات : 4 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 822 - مجموع امتیازات : 1818
  • سيد بابك > امتیاز نظرات : 2392 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 793 - مجموع امتیازات : 4298
  • ناصر رحيمي فر > امتیاز نظرات : 1119 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 384 - مجموع امتیازات : 2997
  • محمدرضا كريمي نژاد > امتیاز نظرات : 0 - امتیاز پیش بینی فصل جاری : 329 - مجموع امتیازات : 1086
نظرات برگزیده
کسی که حقشو نگرفت : استعداد یابیتون شرافتمندانه بود خسته نباشید عرض میکنیم😉 --- امیرعلی : آرزوی موفقیت برای همه تیم ها --- حسین علینژاد : بازیکن بسیار فنی با فهم فوتبالی بالا قطعا یکی از مهره های کلید فولاد خواهد بود --- عباس مکوندی : سلام انتخاب قطبی برا فولاد و خوزستان گزینه بسیار عالی است --- عبدالقادر کامياب : زنده باد فولاد بهترین مربی افشین قطبی --- Amordad : سلام،ضمن خوشامدگویی به آقای قطبی،امیدوارم ایشان در فولاد موفق باشند و هواداران صبور فولاد را خوشحال کنند،فولاد در نیم فصل به خانه تکانی اساسی نیاز دارد.با احترام باید عرض کنم بعضی بازیکنان فعلی به هیچ عنوان در حد نام فولاد نیستند و بی انگیزه هستند. --- مصطفی : تبریک بی کران به همه هواداران و باشگاه فولاد. از تمام تعریف ها که بگذریم باید فکری برای از دست دادن فرصت های 100% گل کرد.به امید قهرمانی دوباره فولاد. --- محمد خلوصی : زنده باد فولاد و فولادی --- عزیز : ماشالله فولاد خوزستان ستاره خوزستان --- علی : اگر این حمایتها وهمدلی بین مجموعه باشگاه فولاد مستمر باشداحتمال کسب سهمیه آسیایی برای فولاد دور ازانتظار نیست. ---